7 baksidor med att jobba på en privatägd yacht utomlands

Vad är branschens utmaningar?

Palmträd i Karibien, drinkar på stranden, resor över hela världen och vänner för livet. Vi vet att jobbet på en yacht kan se väldigt glamoröst ut från ett Instagram-konto. Men såklart så kommer även denna bransch sina utmaningar. I det här inlägget tänkte vi ta upp jobbets sju största baksidor, som är bra att vara medveten om innan man ger sig in i denna bransch!

1. Bristen på privacy

Okej, du har signat ditt första kontrakt på en yacht och är redo att gå ombord för att möta din nya familj, härligt! Har du aldrig bott i ett kollektiv förut så get ready! Att bo ombord en yacht på det här sättet är väldigt speciellt. Det kan många gånger bli påfrestande – speciellt om man inte är van att bo med andra människor. Du kommer dela kabin med en eller två andra, och det kommer finnas ett personalrum där du kan vistas i och “vara dig själv”. Ungefär 10 % av yachten är till för dig och dina crew-medlemmar – resten är gästernas områden. Är du inte bra på “compact living” så kommer yachting definitivt lära dig det. Förutom att du måste ha koll på alla dina pinaler och ha god struktur, så kommer bristen på privatliv kännas av. Du kommer ha människor omkring dig konstant, dygnet runt, och den enda platsen med lite privacy är din egna kabin – men inte ens den har du för dig själv. Du kommer komma nära dina kollegor på ett sätt du aldrig gjort tidigare, och du kommer få ett starkt band med dom. Men när det uppstår konflikter, eller på dina dåliga dagar så kommer det komma stunder när din kropp skriker efter egen tid. Det finns ofta en tavla ombord där du måste markera om du går av båten, det vill säga att du inte ens har rätt till en anonym promenad. Ditt team ser efter dig, och du ser efter ditt team. Ni kommer göra allt ihop: jobba, äta, gå ut ihop, göra utflykter, sova ihop. Detta brukar vara som jobbigast i början, sedan lär man sig hur man skapar tid för sig själv, hur man säger nej och hur man inte tappar bort sig själv på vägen. Det är också extremt viktigt att respektera sina crew-medlemmar och kunna läsa av när folk har en dålig dag eller när din cabin mate behöver lite tid för sig själv.

2. Arbetsuppgifter som känns helt onödiga/lönlösa

Rasta ägarens hund i Monaco? Pilla port alla frön på jordgubbarna innan de serveras? Polera handtag som redan polerats? Leta efter fingeravtryck med UV-lampa? Ja, många arbetsuppgifter du har ombord känns ofta inte så stimulerande och ibland, helt onödiga. Du kommer att städa det som redan är rent, stryka lakan som redan är strykta. Vissa arbetsuppgifter känns monotona och helt meningslösa. Arbetsuppgifterna kan vara högt och lågt, och vi kan lova dig att du kommer utföra arbetsuppgifter som du aldrig någonsin trodde du skulle få göra. Många gånger kommer du skratta dig igenom arbetsdagarna, andra dagar kommer det vara frustrerande.

3. Diskriminering

Detta är TYVÄRR fortfarande en väldigt gammaldags bransch och den är efter i tiden på många sätt. Branschen gör små framsteg hela tiden, och vi ser hur ledare i branschen försöker jobba mot en mindre diskriminerande värld för yachties. Men när du börjar söka jobb i denna bransch så kommer du märka av att vissa yachter har en diskriminerande schargong. Den kan vara rasistisk, utseendefixerad, åldersfixerad och absolut inte tillgänglighets-anpassad. Dina arbetsgivare kan ställa frågor om ditt utseende, till exempel om du har tatueringar, hur lång du är och det är inte helt ovanligt att bli ombedd att skicka helkroppsbilder i samband med att de tar dig in på intervju. I arbetsannonser kan det ibland skrivas vilken typ av nationaliteter de eftersöker eller inte eftersöker, och om du är tjej eller kille kan också ibland kan vara avgörande för rollen. Ibland av praktiska anledningar (till exempel att man inte vill att kille och tjej ska dela kabin, så man söker en tjej för en viss position. Eller att man bara har uniform i vissa storlekar ombord) men det förekommer också att man skriver ut krav av estetiska anledningar. 

Det kan upplevas som att vissa positioner ombord är riktade efter om du är tjej eller kille. Majoriteten av stewardesser är till exempel tjejer, medans majoriteten av personer som jobbar på däck är killar. Vi vill dock förmedla att denna kultur INTE gäller på alla båtar, det finns många båtar som inte ställer diskriminerande krav, och som istället försöker motarbeta denna kultur. Vi ser att branschen går i en mer och mer jämställd och inkluderande riktning, men vi är inte 100% där än – och detta är helt klart en av branschens fulare baksidor. 

4. Arbetsmiljö och arbetsförhållanden

Sortera ett skåp i gungande vågor? Somna 4 på natten för att gå upp vid 8? Bädda extremt tunga sängar på 5 minuter? Stryka örngott 4 timmar i sträck? Ja, arbetet ombord kommer tära på dig fysiskt. Yachterna försöker absolut underlätta för crew på många sätt, och man jobbar med riskanalyser och arbetsmiljöfrågor. Men det är ett tungt jobb, du kommer jobba i obekväma miljöer och hur mycket yachterna försöker hitta lösningar och förebygga detta så är arbetsmiljön tuffare än på en vanlig arbetsplats – så är det bara!

5. Hierarki och maktmissbruk

Du har med all säkerhet haft chefer och ledare i olika sammanhang förut, men har du inte jobbat inom försvaret, på fartyg eller i flygbranschen så har du inte fått känna på hur en riktig hierarki faktiskt fungerar. När man jobbar på detta sätt är det nödvändigt att det finns ett sådant system, av säkerhetsskäl och för strukturen ombord, men det är också väldigt speciellt och kan vara svårt att förstå och anpassa sig till till en början. På yachterna finns det alltid ett “rang-system”, och vissa är följer detta mer strikt än andra. Det finns extremt bra ledare i denna bransch, men tyvärr så händer det dock ibland att fel person hamnar i en ledarskapsroll av högre rang, och utnyttjar detta. Vi har sett genom åren att bristen på bra ledarskap är ett faktum. Men återigen, INTE alla yachter! Men hamnar man på en yacht med dåliga ledare, där rang missbrukas och man är i en junior position så är det oftast bara att bita ihop och gilla läget, eller byta båt helt enkelt.

6. Hemlängtan

Är du van att fira jul med familjen? Gillar du att kunna planera dina semesterdagar och åka på resor med dina tjejkompisar? Du får absolut ledig tid på yachterna – och semester. Men du kommer antagligen jobba dem perioderna du helst föredrar att vara ledig, och du kan behöva missa viktiga evenemang så som födelsedagar, bröllop och studenter för att det helt enkelt inte passar i yachtens schema. Oftast är det så att du får ledig när det passar yachten, även om man såklart kan få komma med önskemål. Ju mer erfarenhet du har ju mer ledigt kommer du kunna få, men i en junior position har man sällan så mycket att säga till om när det kommer till ledig tid och semester. 

Du kommer antagligen också jobba långt hemifrån, kanske i en annan tidszon och din verklighet hemma kommer kännas avlägsen. Det kan stundvis kännas ensamt, då personer hemma inte helt kommer kunna förstå och relatera till din verklighet. Du kommer längta hem, och sakna vänner och familj hemma – det gör alla! Men så fort du kommer hem igen så kommer du längta tillbaka till yachting-livet, med tiden kommer du utveckla en bitter-sweet relation till branschen och detta är en bransch som det är svårt att ta sig ur när man väl börjat. 

7. Konflikter och drama

Har du sett serien Below Deck någon gång och undrat verkligheten är som i serien? Vi kan svara att NEJ, det är den inte. Men finns det tendenser och likheter? Absolut! På yachterna bor man ihop på ett väldigt speciellt sätt – det är olika nationaliteter, olika åldrar, olika värderingar, kulturer och personligheter som ska försöka samsas på en väldigt liten yta. Utöver det så finns det dessutom den påtagliga hierarki att ta hänsyn till. Det kräver god samarbetsförmåga, hög empati, bra people-skills och mycket tålamod. Men självklart uppstår det konflikter och drama ibland. Crew-medlemmar bråkar, blir kära och blir svartsjuka. Man spenderar extremt mycket tid ihop både på och efter jobbet, nyktra som onyktra, trötta som pigga, ledsna som glada. Man ser ofta i jobbannonser att de söker just en “drama free” person, just för att man vill i största mån undvika konflikter ombord. Ibland kan det vara underhållande, och ibland kan det bli tröttsamt.

Vi hoppas att vi med detta inlägg gav dig en god insikt i vad som kan vara och kännas tufft ombord ibland. Men vi hoppas ju inte att du är avskräckt! Vill du få en trevlig reminder om varför vi faktiskt själva jobbat så länge i denna bransch som vi gjort, läs inlägget om 7 anledningar till att börja jobba på en yacht utomlands här!

Är du en yachtie själv, har vi missat något? Vilken baksida upplever du som värst? Dela gärna med dig!