Covid-19 – och hur det påverkat yachtingbranschen och möjligheten att få jobb.

Hela världen blev lika förvånad när Coronaviruset i mars tidigare i år plötsligt snabbt började sprida sig över jordklotet. Det tog inte lång tid innan fler och fler saker i vardagslivet började se helt annorlunda ut än vad de gjort tidigare.
Många började jobba hemifrån, ha utbildning på distans, sluta åka kommunalt, och framför allt blev det nästan en omöjlighet att resa. Tyvärr var det också många som förlorade sina jobb eller blev varslade – och yachtingbranschen var inte skonad från detta. Här följer en artikel med en sammanfattning om hur virusets framfart har påverkat arbetsmöjligheter inom yachting, men också om vad vi tror inför nästa år.

I mars/april tidigare i år, då pandemin blev ett faktum, spred sig stor osäkerhet i branschen.
Chartergäster som planerat att semestra på superyachterna under sommaren valde att avboka. Då många redan inbokade chartrar och resor med ägare i och med detta blev inställda hade yachterna inte samma behov av att ha crew ombord, och många yachties förlorade sina jobb då yachterna valde att göra sig av med sin besättning. Under vanliga omständigheter är våren ett jättebra tillfälle att hitta jobb men i år var det tvärtom – inga lediga positioner fanns ute och det började pratas om att hela Medelhavssäsongen antagligen skulle behöva ”ställas in”.

Efter ett par månader av oro och osäkerhet i branschen kring hur pandemin skulle utveckla sig så började saker stabilisera sig framåt sommaren. Kring juli-augusti märktes att flera yachter började få chartrar och resor inbokade igen, och vissa yachtägare bestämde sig för att de ville sätta sig själva i karantän ombord sina superyachter. Plötsligt hade många yachter ett behov av att snabbt anställa tillbaka crew, och eftersom många deckhands och stewardesser med erfarenhet var fast i olika delar av världen och inte kunde komma till Europa så blev detta en stor möjlighet för ”grön” crew som var på plats antingen på Rivieran, eller i Sverige. Av Yachting Swedens deltagare som vågade chansa och åka till Antibes i slutet av sommaren så var det flera stycken som endast spenderade ett fåtal dagar där innan de snabbt blev upplockade och anställda av olika yachter. Det märktes tydligt att många yachter behövde anställa massor med crew som de hade vart tvungna att göra sig av med på våren. Det var också betydligt fler Yachting Sweden-deltagare än vanligt som sökte positioner hemifrån Sverige, och som fick jobb därifrån. Några exempel är Angelica Jönsson som blev flugen från Malmö till Miami för att gå ombord en 60 m privat motoryacht, och Claudia Söderberg som från Stockholm kammade hem en stewardessposition i medelhavet på världens största segelyacht. Både Angelica och Claudia hade gått Yachting Swedens introduktionskurs på distans under sensommaren.

September och oktober brukar vara ett bra tillfälle att vara på plats nere på Rivieran för att söka jobb, eftersom Medelhavssäsongen håller på att ta slut, crews kontrakt går ut, och yachter fyller på med ny crew inför den kommande vintersäsongen. I vanliga fall brukar Medelhavssäsongen avslutas med den spektakulära Monaco Yacht Show som arrangeras den sista helgen i september, och denna show brukar vara ett fantastiskt bra tillfälle för grön crew att få sina första jobb. I år ställde man in Monaco Yacht Show, och även många andra event. Detta gjorde det betydligt svårare än vanligt för de jobbsökande som befann sig på Rivieran under denna tid.

Jobba på Yacht
Monaco Yacht Show 2019. Vi var på plats, och många utav våra deltagare jobbade på olika yachter i hamnen under eventet.

Det är många som har frågat oss under höstens gång hur chanserna har sett ut för att få jobb, och det har såklart varit väldigt svårt för oss att svara på eftersom behovet i branschen har gått så mycket upp och ner. Vi har haft många deltagare i höst som har fått temporära och permanenta positioner runt om i världen, men det hade med stor säkerhet varit ännu flera som fått jobb om viruset inte hade härjat runt. Sedan augusti har ett tjugotal
Yachting Sweden-deltagare fått anställningar och vi är så glada för deras skull, eftersom vi vet att det har varit extra tufft och ont om jobb under hösten på grund av pandemin.

En utav våra deltagare som varit nere i Frankrike under pandemin denna sommar och höst och som fick jobb är Elin! Vi intervjuade henne om hennes upplevelse och här kommer hennes ord om hur det var att vara jobbsökande mitt under den pågående pandemin.

Hej Elin! Du är en utav våra deltagare som varit på plats i Frankrike för att söka ditt första jobb under pandemin. Du var där i slutet av sommaren och även en tid under hösten. Hur upplevde du det på plats? Gick det att söka jobb?

Jag åkte ned första gången till Antibes den 15 augusti och där var det bara jag och ett par andra svenskar på plats. Då bodde jag på ett crewhouse vid namn Debbies. Ägaren Debbie informerade oss tidigt att detta år varit mycket speciellt för dem och för branschen. Hon berättade att personer tidigare år knappt ska hunnit packa upp deras väskor innan de hittat jobb, medan hon detta år hade sett många jobbsökande med bra Cv:n och erfarenhet som förblivit arbetslösa i flera månader. Dock så bevisades motsatsen, då de flesta som bodde på crewhouset fick ett jobb förr eller senare under de två veckorna jag befann mig där.

Den största problematiken detta år för framförallt greenies skulle jag säga var dockwalking. Jag har fått höra från yachties med ett par års erfarenhet inom branschen att det skulle vara relativt lätt att i alla fall få daywork genom dockwalking. Första veckan jag var i Antibes så dockwalkade jag nästan varje dag i välkändanda hamnar utan någon vidare framgång. De flesta av båtarna som var i hamn hade varken ägare eller chartergäster ombord och därför behövde de varken dayworkers eller nytt crew.

Du fick först jobb i somras på en mindre yacht. Sen fick du ett nytt jobb och nu jobbar du på en större yacht, hur gick det till? Har det varit en säsong?

Från det att jag kom till Antibes i augusti så hade jag upplevt mer eller mindre radiotystnad i 2 veckor och började, som alla andra, känna uppgivenheten komma krypandes. Men tillslut fick jag ett meddelande från en kapten som ville ha en intervju för ett jobb som jag ansökt via Facebook och 24 timmar senare satt jag på ett flyg till Sardinien. Jag fick ett 45 dagars temp kontrakt på en 32 meter motoryacht som en stewardess – anställd för att hjälpa till att avsluta säsongen. Även fast jag upplevt att Covid-19 har avskräckt många ägare och de som vill chartra, så var viruset faktiskt anledningen till att jag fick mitt jobb, då ägarna av denna båt såg deras yacht som en perfekt undanflykt från pandemin, därmed valde de att spendera hela sommaren på båten trots att de i början av året inte ens hade tänkt att använda båten detta år. Även fast jag tidigare nämnde att det enligt mig varit svårt att hitta båtar i och runt om Antibes som hade ägare på eller charter bokade såg situationen helt annorlunda ut i Sardinen och Korsika där vi spenderade sommaren. Många gånger hade vi stora problem att få plats i hamnar, både små som stora då efterfrågan var hög. Det var fantastiskt att se vid både lunch och middagsservering hur de kryllade av gäster på nästan alla båtar i hamnen speciellt då jag själv inte trodde det skulle bli en säsong överhuvudtaget. Det hände även ett par gånger att jag blev stoppad av chief stews på arbetstid när jag skulle göra ärenden utanför båten som frågade om jag sökte jobb.

När kontraktet var slut och båten tagits ur vattnet återvände jag till Antibes. Efter 2 veckor blev jag uppringd av en chief stew som hade en intervju med mig, och även med 3 andra svenskar (även denna jobbannons låg på Facebook). Det stämmer väldigt bra det Lisa och Helena säger om att svenskar är väldigt uppskattade i branschen tack vare vår arbetsmoral som är relativt välkänd, min chiefstew har berättat i efterhand att det var en bidragande faktor till att hon valde att ringa fyra av oss svenskar. En vecka efter vår intervju så gick jag ombord på den 75 meter explorer-yacht som jag idag jobbar på! Denna båt har haft en aktiv säsong med tanke på omständigheterna, då de både haft chartrar och ägarna ombord flertal gånger.

Berätta lite om din nuvarande anställning! Var det några rutiner innan du gick ombord och hur har yachten Corona-anpassat sig?

Båten som jag jobbar på idag har tagit pandemin på stort allvar då vi veckovis får väldigt tydliga restriktioner från vårt management om hur vi ska förhålla oss. När jag anlände på båten så var jag tvungen att sitta i karantän i 72 timmar i min kabin samt ta ett Corona-test.
Vi har dagliga rutiner som vi genomför som till exempel: tvätta alla handtag två gånger per dag, tvätta händerna ofta, ta temperaturen på samtliga crew-medlemmar två gånger per dag, placera varor såsom mat i karantän i minst 48 timmar innan det tas ombord, inte vistas på offentliga platser såsom barer, affärer eller restauranger. Man försöker göra det bästa av situationen helt enkelt och försöker hitta andra lösningar. På helgerna hyr vi ibland en villa där vårt crew kan umgås, vila, sola, sova, utan att vi utsätter båten för en risk samtidigt som man kan leva ett mer vanligt liv.

Hur upplever du snacket i branschen – går det att få jobb även om det är Corona? Anställer yachter ny crew?

Jag har som sagt mött både kaptener, branschfolk, privatpersoner och båtägare som sagt att
branschen kommer vara på paus ett bra tag framöver och rekommenderar att vi gröna yachties borde försöka hitta på något annat under tiden då det inte är lönt att ens försöka hitta ett jobb under pandemin. Men även fast jag sett många vänner och bekanta med otrolig potential och driv som inte fick jobb detta är så känner jag även väldigt många både med och utan erfarenhet som lyckats hitta jobb under denna sommar. Dessutom så har jag sett hamnar runt om i medelhavet proppfulla med yachter som bokstavligt talat springer runt och jagar nytt crew och hävdar att de aldrig haft en så lång säsong då alla flyr från pandemin till sina båtar.

Ja, det finns jobb även om det är corona. Ja, båtar anställer nytt crew. Men det har definitivt varit en speciell säsong för alla, men framförallt har gröna yachties haft det svårare än vanligt.

Berätta lite om ditt nuvarande jobb. Vad är det för yacht och vad är planen för dig och båten framöver? Trivs du?

Mitt nuvarande jobb är på en 75 meter explorer-yacht som både är charter och privat men som framförallt används av ägarna. Vi befinner oss just nu i en shipyard i Turkiet men kommer om ett par veckor börja korsa indiska oceanen för att ta oss till Maldiverna och Seychellernas där det är planerat att ägarna stiger på och spenderar vintern. Ägarna är tydligen väldigt äventyrliga och älskar att utforska nya ställen varje dag, därav har jag förstått att vi kommer vara på resande fot konstant!

Jag trivs verkligen så himla bra på denna båt och har märkt att en lite större båt passar mig bättre än en mindre. Dels så är det skönt för omväxlingens skull att ha ett större crew (när vi är fulltaliga så är vi 20 personer) dessutom innebär det mycket större ytor att kunna vistas på och till exempel tillgång till gym vilket för mig är ett krav speciellt då denna båten kommer vara så pass mycket ute All havs.

Tack Elin för din berättelse!

Vad händer nu?

Nu går det in i lågsäsong på Rivieran, och många yachter lämnar medelhavet under vintern. Samtidigt har många delar av Europa och världen just gått in i nya ”lock downs” för att stoppa den ökade spridningen av Covid-19. Framåt mars/april kommer Medelhavssäsongen att börja igen, och om allt är som vanligt kommer yachter återvända till medelhavet med ett behov av anställa personal inför sommaren. Vår stora förhoppning är att nästa sommarsäsong kommer bli som vanligt, och efter att ha frågat runt i branschen så verkar uppfattningen vara att mycket kommer att vara sig likt och att det med största sannolikhet blir en sommar med många jobbmöjligheter.

För den som är nyfiken på yachting är vår rekommendation att använda den lugna vintern till att förbereda sig optimalt inför den kommande våren. Detta gör du genom att gå en introduktionskurs med Yachting Sweden, gå dina obligatoriska utbildningar, ta Yachting Swedens hjälp till att maximera och boosta ditt CV, samt med vår hjälp få rätt information och kött på benen, på detta sätt optimerar du dina chanser att snabbt få en anställning när yachterna väl återvänder till Rivieran och medelhavet. Coronaviruset är en utmaning för hela världen, och det har varit otroligt svårt att göra säkra bedömningar om hur saker kommer att utveckla sig.

Yachting Sweden fortsätter såklart att följa läget i yachtingbranschen och du är alltid välkommen att höra av dig till oss för att bolla just dina funderingar och tankar kring att jobba på en superyacht och Covid-19. Du når oss enklast på vår mail info@yachtingsweden.se.