En arbetsdag som service stewardess ombord en superyacht
I somras jobbade Helena fyra veckor ombord en 63 m motoryacht. Helena hade rollen som service stewardess, och ombord var de totalt 7 stycken som jobbade inom “the interior”. 3 service stewardesser, 3 housekeeping stewardesser och 1 laundry steward. Under Helenas tid ombord var ägarna ombord 2 veckor, de hade 1 vecka utan gäster och sedan 1 veckas charter. Här är en sammanfattning av hur en dag såg ut för Helena som service stewardess med gäster ombord när var på charter.
09.30 – klockan ringer
Igår gick jag och la mig 02.30, så eftersom jag fått instruktioner om att jag skulle få 8 timmars sömn denna natt har jag räknat ut att min arbetspass idag kommer börja 10.30. Min cabin mate Ally gick upp tidigt, så när jag vaknar har jag hela kabinen för mig själv. En timme brukar vara lagom att göra sig i ordning. Jag bäddar snabbt min säng, och hoppar in i duschen. Efter jag duschat tar jag på mig leggings och en T-shirt, och går sedan ut till crew messen, det är full aktivitet- många av mina kollegor har jobbat sedan 6 på morgonen. Jag gör i ordning en skål med flingor och mjölk och sätter mig i crew messen för att äta i lugn och ro medans jag kikar igenom min telefon. Folk passerar hela tiden, och det känns alltid lite konstigt att inte jobba medans alla andra jobbar, och vara den enda som inte är i uniform. En av housekeeping stewardesserna jobbar i crew messen med att fylla på kylen och jag frågar om gästerna gått upp än- de har de inte. Efter min frukost gör jag en kopp kaffe och går ut på bowen, på den här båten är hela fören på båten tillägnad till crewn. Jag kikar på utsikten och sätter mig för att avnjuta min kaffe. Just nu befinner vi oss utanför Capri, Italien. Så skönt att påbörja dagen med en köpp på bowen!
10.30 – Arbetsdagen börjar
Efter min stund på bowen går jag till min kabin, jag byter om till vår dags-uniform och sätter i min hörsnäcka till radion. Det första jag gör är att springa upp till “the pantry” (service-station för stewardesserna) för att leta reda på min Chief Stew och få en breef. Ingen är där, men jag kikar snabbt igenom våran whats-app grupp för att se om det skett någon kommunikation denna morgon som jag behöver ta del av. Det verkar som att gästerna inte gått upp än. Ally som är min kabin-mate och som också är service stew kommer in till the pantry och hon breefar mig om vad som gjorts på “att-göra-listan” under morgonen. Vi väntar fortfarande på att gästerna ska vakna, så under morgonen medans vi väntar hjälps hela teamet åt att checka av så mycket som möjligt från den listan, så att vi kan fokusera på gästerna när de vaknat. Bland annat så frontar vi och fyller på kylar, dammar alla salonger, fräschar till blom-arrangemang, städar the crew-area och förbereder vattenstationer. Jag bestämmer mig för att kolla alla blommor, och skickar ett meddelande på whats app till interior-gruppen att jag är uppe och vaken- och att jag börjar kolla över alla blommor. Jag tar en bukett i taget, eftersom jag vet att jag snabbt behöver kunna plocka ihop ifall gästerna vaknar. Varje blomarrangemang ser verkligen tagen ut från ett bröllop!
11.00 – Första gästerna vaknar
3 av de 6 gästerna har vaknat, och min chief stewardess är ute med dem på aft deck för att ta deras beställningar på kaffe och frukost. Min roll på denna båt under morgonen var främst att assistera i service under frukost, men även backa upp i housekeeping om det behövdes. Eftersom jag befinner mig på aft deck, och min chief stew står och pratar med gästerna passar jag på att fylla på gästernas vattenglas och hälsar dem god morgon. Jag och min chief stewardess går tillsammans tillbaka in i pantry, och hon ber mig förbereda 3 kaffe medans hon lägger frukost-beställningen till kocken. 2 cappucino med havremjölk och en dubbel espresso- I got this! När min chief stewardess kommer upp igen från köket, har jag förberett kaffet på en silverbricka och hon tar med sig dem ut. Hon ber mig där efter att hjälpa tjejerna i housekeeping, 2 service stewardesser under frukost räcker på 6 gäster, så jag gör mer nytta i housekeeping. Jag går därför ner i kabinerna för att assistera! Inom 20 minuter har vi alla kabiner tillgängliga och vi fördelar oss på de olika kabinerna för att bli klar med dem så fort som möjligt, medans Ally och min Chief Stew kör breakfast-service.
12.00 – “Helena Helena, can you come back and assist in the pantry”
Vi är nästan klara med alla kabiner, men min chief stewardess kallar nu upp mig till the pantry nu för att hjälpa henne och Ally att “clear breakfast”. Många av gästerna har ätit klart, och vi behöver snabbt städa bort all frukost och diska porslin, tallrikar, koppar med mera- samt lägga tillbaka allt i sina lådor och skåp. Ally som har varit uppe sen 06 ska gå på sin rast, och jag behöver nu assistera i service igen. Gästerna sprider ut sig lite på yachten, någon går ner till “the swim platform” för att bada, någon går tillbaka ner i sin kabin och någon sitter kvar på aft deck för att avnjuta sitt kaffe. Hela tiden kommunicerar vi på radion vart alla gäster befinner sig. Min chief stewardess håller koll på gästerna, medans jag fokuserar på att städa undan frukost-bordet och diska allt. När jag gjort det så är det dags för mig att äta lunch, jag får 20 minuter!
13.30 – Set up for lunch
När jag ätit min lunch går jag tillbaka till “the pantry”. Min chief stewardess har printat ut menyn för dagen, och eftersom vi är i Capri bestämmer vi oss för att göra ett “capri”-tema för lunchen. Min chief stewardess behöver göra lite admin-jobb så hon ber mig hålla koll på gästerna, och börja “pull for lunch”- Vi bestämmer tillsammans vilket porslin vi ska använda, och vilken typ av underlägg och glas. Jag går en runda för att kika till gästerna innan jag börjar att rota fram allt vi behöver till lunchen. Den här tiden på dygnet brukar vara ganska lugn, vissa gäster ligger och solar och läser, någon badar och någon pratar i telefonen. Men som service stewardess är det viktigt att synas och var 20e minut gå rundor ombord för att kolla till alla gäster, och se om de behöver något. Där efter börjar jag ta fram all servis vi behöver till lunchen. Vattenglas, vinglas, bordsunderlägg, bestick, runners och lite rekvesita till dekorationer. Jag staplar allting i “the pantry”. Efter 20 minuter tar jag en till runda, 3 av gästerna beställer 2 lemonader och en coke light, så jag springer snabbt tillbaka in i pantry för att förbereda dessa och går ut med dessa till gästerna. Klockan 14 är Ally tillbaka från sin rast, och vi hjälps åt att sätta upp lunch-bordet. Det kommer vara silver service, där vi serverar gästerna direkt från större serveringsfat. När vi tillsammans gjort klart uppdukningen kallar vi upp vår Chief Stewardess som får godkänna vår uppsättning. Hon hjälpte oss med vissa justeringar, men var supernöjd!
15.00 – Lunch service
Klockan 15 sätter sig gästerna sig för lunch. Ally och min chief stewardess är vid bordet för att servera vin och vatten. Jag står redo i köket att börja ta upp alla serveringsfat som kocken förberett. Det är flera uppsättningar av sallader, scampi, skaldjurspasta och andra tillbehör, jag memorerar snabbt vad det är vi serverar. Vi förbereder första uppsättningen i “the pantry” och tar sedan var sitt fat för att gå runt och servera gästerna. Efter vi serverat dem så ställer vi maten vid sidan av bordet. Jag passar på att fylla på gästernas vatten-glas, medans vi alla hjälps åt att servera och ta bort tomma fat. Gästerna är på gott humör, de spelar musik, skrattar och pratar om dagens planer.
16.00 – Break time!
Klockan 16 är det äntligen dags för mig att gå på rast. Dagen har gått så fort, det känns som att jag nyss städade bort frukostbordet. Jag hinner inte hjälpa till att avsluta lunchen, men det mest kritiska är när maten ska gå ut – där efter brukar det räcka med att man är 2 stycken på service. Jag går ner till min kabin, byter om till leggings och t-shirt, gör en kopp te och går ut på bowen igen. Jag har med mina airpods, sätter på lite musik och lägger mig ner för att vila. Jag är på bowen i ungefär 30 minuter, där efter går jag till min kabin för att ta en timmes powernap. Powernaps är obligatoriskt för mig när jag jobbar charter! Efter min powernap byter jag om till min kvällsuniform. Klockan 18 så är jag tillbaka i crew messen, och jag läser i whats app-gruppen att gästerna är ute på en tenderride och att vi alla ska passa på att äta middag, så jag sätter mig direkt för att äta middag!
19.00 – Gästerna kommer tillbaka!
Klockan är 19 och vi får information om att gästerna är tillbaka om 5 minuter. De har varit ute på en “sunset cruise” med tenderbåten. Jag förbereder en bricka med små ihoprullade kalla handdukar för gästerna. Ally har varit med gästerna i tendern på deras booz cruise. Min chief stewardess viskar i mitt öra precis innan gästerna kommer tillbaka “they are going out for dinner”. Inget gör mig gladare! Det betyder att vi inte behöver “pull for dinner”, utan går de ut och äter vet jag att som har det sena skiftet har en LUGN kväll framför mig. Men det innebär en lugn kväll för samtliga ombord, så alla blir lättade av nyheten.
20.00 – Cocktail hour och turn downs
När gästerna går ut och äter middag brukar de ta en drink ombord innan. Nu är vår chief stews största prioritet att få klart alla kabiner så snabbt som möjligt, så att vi en efter en kan sluta för dagen. Alla utom jag då! Eftersom jag jobbar det sena skiftet behöver jag stanna uppe och vänta tills gästerna kommer tillbaka. Så fort gästerna kommit tillbaka från sina kabiner springer därför alla stewardesser utom chief stew ner till gästernas kabiner för att hjälpas åt med “turn down”. Min chief stew har hand om cocktail-hour och ser till att de kommer iväg ordentligt. En turn down innebär att vi torkar av alla duschar, ersätter med nya handdukar, levererar ren tvätt, bäddar om/ner sängen, drar ner persiennerna och släcker ner rummet för kvällen. Gör rummet redo för natten helt enkelt, och gör det mysigt och inbjudande för gästerna när de sedan kommer tillbaka.
20.30 – 01.00 – Gästerna är ute på middag
När gästerna lämnat båten och vi avslutat alla kabiner samt våra duties för kvällen så avslutar alla sina pass för dagen. Jag behåller min uniform på eftersom jag är på stand by. Min chief stewardess har skrivit upp några punkter på tavlan i the pantry vad hon vill att jag ska göra medans jag väntar. Det är inga stora jobb, men små jobb som kommer göra att tjejerna under morgonen får några färre saker på sin lista att checka av. Jag checkar av listan på 1 timme, och sedan ser jag ett mess från en av stewardessserna i vår gemensamma whats app grupp. “Tea time in crewmess?”. Varje lugn kväll brukade vi sitta i crew messen och dricka te ihop och bara prata om allt och inget. Så mysigt! Efter det sitter jag på stand by och inväntar på the radio call att gästerna är på väg tillbaka.
01.08 – “Helena , Helena, guests inbound 10 minutes”
Klockan är strax över ett, och det är bara jag och 2 deckhands uppe. Deckhandsen ansvarar för att hämta upp gästerna i tenderbåten, och jag ska välkomna dem tilbaka med “hot towels”. På dagtid kör vi kalla handdukar, men på kvällen kör vi varma. Jag tar emot gästerna, och märker att de är lite salongsberusade, och på väldigt bra humör. De skrattar, skämtar med mig och sedan slår de sig ner på aft deck för att röka cigaretter och dricka te. Jag ställer fram lite vatten till dem, och frågar om de vill ha “the usual” – vid detta stadie vet jag exakt vem som vill ha vilken typ av te. Sedan går jag till the pantry och förbereder deras te-koppar. Jag vet deras rutiner nu, så jag serverar dem deras te sen går jag upp på bridge deck aft för att kunna höra när de börjar resa sig upp för att gå tillbaka till sina kabiner. Klockan 01.40 hör jag hur de börjar resa sig upp, och jag tar med mig en bricka ner för att säga godnatt och se om de behöver något från mig innan de checkar ut för dagen.
02.00 – Mitt arbetspass är färdigt
Jag behöver 20 minuter för att göra det sista ombord, jag tar in deras koppar, puffar till kuddarna, diskar och avslutar det sista jag behöver göra för att lämna arbetsstationen i bra skick inför Ally som kommer upp först klockan 06.00. Sedan tassar jag tillbaka till min kabin, skickar ett whats-app meddelande till gruppen om när gästerna gick och la sig och när jag gick och la mig. Snipp snapp slut, så var arbetsdagen slut!
Godnatt!
/Helena